~*Jantung*~
 
Pernahkah anda terfikir bahawa anda bertuah memiliki 2 organ iaitu JANTUNG yg sihat dan banyak berjasa dan tahukah anda bahawa Jantung memiliki kelebihan yg tidak pernah kita terfikir. Banyak pelajaran berguna yang saya pelajari daripada jantung. Jantung ini berakhlak mahmudah (akhlak yang terpuji). amanah. Dia tidak pernah mencuri.Jantung ini mempunyai satu otot, namanya endocardium. Endocardium ini tidak akan mengambil darah yang beroksigen buat dirinya. 100% darah yang diterima, 100% darah yang berkualiti juga akan dipam semula. Tidak pernah sesekali dia menggunakannya buat keperluan dirinya.

Sekiranya coronary artey tersumbat, tetap tidak akan mencuri.Apa yang akan terjadi? Kematian.Dan
jantung menujukkan satu lagi sikap, lebih baik mati dalam kemulian daripada mati dalam kehinaan.

Jantung juga tidak mementingkan diri. Dia tahu organ-organ lain di dalam badan memerlukan bantuannya. Dia bekerja dalam jemaah, ada "team work". Jantung mengepam 5 L darah dalam masa satu minit. Jumlahnya hampir-hampir satu baldi air. Dia bekerja tanpa rehat. Sekiranya manusia tidur, otaknya akan berehat. Tapi jantungnya akan terus menjalankan tanggungjawabnya kepada Allah.

Jantung menerima arahan dari SA node. Bahasa mudahnya, SA node ini seperti seorang ketua / penciptanya dan jantung akan mematuhi arahan penciptanya. Dia tidak akan datang lambat. Ia tahu betapa penting dirinya. Ia perlu selalu berinteraksi ,Sekiranya ia berhenti berinteraksi, akan berlaku "sudden cardiac death". Jantung akan tiba-tiba mati.

Satu lagi perkara mengenai
jantung - ia tidak akan berhenti bergerak. Apa yang akan terjadi sekiranya jantung berhenti bergerak? Darah akan bergumpal dan seterusnya menyebabkan strok dan serangan sakit jantung. Jantung mengajar kita agar sentiasa belajar - menjadi continuous learning person. Jangan berhenti. Exam bukannya terminal (penamat) segalanya-galanya. Sebagai seorang muslim, perlu belajar sehingga ke liang lahad.

Kadang2 kita tidak sedar betapa hebatnya kasih sayang Allah buat hambaNya. Walau bongkak mana pun manusia pada penciptanya,tetapi Allah tetap berikan manusia
jantung yg elok supaya ia tetap berfungsi dengan baik.

HARGAILAH
JANTUNG ANDA..(@,@)

WASSALAM...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails


 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 .. |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.