Kisah PENSIL ( @,@ )




Suatu hari seorang cucu bertanya kepada Neneknya yang sedang menulis surat,
“ Nenek tulis apa tu, tulis surat cinta untuk atuk ya” ? ehehehemmmm..( berdehem gatal ) hehehe
Mendengar pertanyaan si cucu itu, lalu si Nenek pun stop menulis dan berkata kepada cucunya, “sekarang nenek sedang menulis tentang kamu, tetapi ada yang lebih penting dari isi tulisan ini iaitu pensil yang nenek guna .

“Nenek juga berharap kamu bakal seperti pensil ini ketika kamu besar nanti”, ujar si Nenek lagi. Mendengar jawapan si nenek , lalu si cucu melihat pensil yang dipakai oleh neneknya dan bertanya kembali kepada si Nenek apakah keistimewaan pensil ini? Sedangkan dari apa di perhatikan pensil ini biasa saja dan tiadalah nilainya..

“Tapi nek pensil itu sama saja dengan pensil lainnya”?, kata si Cucu. Si Nenek kemudian menjawab,

“ Itu semua bergantung dari apa yang kamu lihat dari pensil ini.”
Pensil mempunya 5 perkara yang membantumu selalu tenang dalam menjalani kehidupan, jika kamu selalu memegang 5 prinsip-prinsip pensil itu di dalam hidup kamu. Lalu si Nenek pun menjelaskan 5 perinsip yang ada pada sebatang pensil.
Apa 5 perkara yang terdapat dalam sebatang pensil ?

Pertama, Pensil mengingatkan kamu jika kamu menjadi orang yang hebat dalam hidup mu, layaknya sebuah pensil dengan tangan yang memegangnya, begitu juga jangan pernah kamu lupa diri, kerana kamu memerlukan bimbingan setiap langkah dalam hidup ini.
DIA lah Allah SWT. yang akan selalu membimbing kita menurut kehendak-Nya.

kedua, dalam proses menulis, nenek kadang –kadang beberapa kali harus berhenti dan menggunakan pisau pengasah untuk menajamkan kembali mata pensil nenek. Pisau pengasah ini pasti akan membuat si pensil menderita. Tapi setelah proses menajam selesai, si pensil akan mendapatkan ketajamannya kembali.
Begitu juga dengan kamu, dalam hidup ini kamu harus berani menerima penderitaan dan kesusahan, karena pengalaman lah yang akan membuatmu menjadi orang yang lebih baik.

ketiga, pensil selalu memberikan kita kesempatan untuk mengunakan pemadam, jika sesuatu coretan kita itu salah .
Oleh karena itu perbaiki lah kesalahan kita dalam kehidupan ini, kerana pepatah pun ada mengatakan “ belajar lah dari kesilapan” dan seperti” Buang yang keruh ambil yang jernih”kadang-kadang pengalaman buruk itu menjadikan kita insan yang lebih baik dan lebih berguna...

keempat, bahagian yang paling penting dari sebatang pensil bukanlah kecantikkan bahagian luarnya, tetapi kualiti arang yang ada di dalam sebatang pensil itu.
Oleh itu, selalulah berhati-hati dan menyedari hal-hal dalam dirimu, baiknya hati dan sifat mu,maka baik dan cantik lah luaran akhlakmu juga

kelima, sebatang pensil itu selalu meninggalkan tanda/goresan, seperti juga kamu,
Kamu harus sedar bahawa apapun yang kamu buat dalam hidup ini akan meninggalkan kesan. Oleh karena itu selalulah berhati-hati dan sedar terhadap semua tindakan kamu zahiriah atau batiniah…

Oleh itu, amik lah ikhtibar dari kisah sebatang pensil ini..Semoga kebaikan yang diperlakukan kita di dunia ini, sentiasa mendapat keredhoan Allah s.w.t..dan mendapat syafaat darinya untuk kita , keluarga dan masyarakat kita..sirru ala barakatiLLah..



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 .. |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.